Take a fresh look at your lifestyle.

ترامب يعلن عن فحص كورونا السريع النتيجة في خلال 15 دقيقة و بتكلفة 5 دولار فقط

70

اعلن الرئيس الأمريكي دونالد ترامب عن اكتشاف اختبارسريع جدا لفحص فيروس كورونا المستجد “كوفيد 19” بالتعاون مع شركة مختبرات أبوت – Abbott Laboratories الأمريكية والنتيجة بتظهر في خلال ربع ساعه بس ، الخبر في كل وكالات الاخبار الامريكية. .

مساعد وزير الصحة الأمريكي الأدميرال بريت جيروير قام بتجربة فحص كورونا في مؤتمر صحفي ، والاختبار بيكون عبارة عن عود وبيكون في اخره قطعه قطن والمصاب بيعمل المسحه لنفسه بكل سهوله في فتحتين الانف ومبيكونش بشكل عميق زي اللي المسحات اللي كانت بتحصل قبل كدا.

كورونا السريع
فحص كورونا السريع

طريقة عمل فحص كورونا الجديد :

فحص كورونا الجديد بيكون عبارة عن عود بس مش كبير زي المستخدم في إختبار ال PCR وبيكون في اخره قطعه قطن والمصاب بيعمل المسحه لنفسه بكل سهوله في فتحتين الانف ومبيكونش بشكل عميق زي اللي المسحات اللي كانت بتحصل قبل كدا.

وبتحط ست نقط من السائل اللي بيجي مع الاختبار علي قطعة من الورق وبتحط بعد كدا عود المسحة وبتخلطة بالسائل علي الورقة ، وبتستني 15 دقيقة ، وبتظهر النتيجة بنظام قريب من نظام اختبارات الحمل .

جهاز الفحص اسمه BinaxNOW وهو بحجم الفيزا كارد ، ونسبه حساسيته للفيروس 97% وبتقدر تستخدمه في خلال ال 7 ايام الاولي من الاصابه مش 15 يوم زي الاول ، والفحص مش محتاج لاي حاجة غير عود المسحة والسائل وسعرة 5 دولار ، وترامب اعلن انه هيوزع 150 مليون فحص . .

Comments are closed.