Take a fresh look at your lifestyle.

الميثولوجيا اليابانية كوشيساكي أونا

835

⁦أشهر أسطورة في اليابان

هحكيلكم على أشهر أسطورة في اليابان وتعتبر مصدر رعب عند الشعب الياباني ، والاسطورة بتحكي عن سيدة شابة اسمها كوشيساكي أونا ، عاشت قبل مئات السنين وبالتحديد في عهد سلالة هيان اليابانية ، وكانت زوجة لواحد من مقاتلي الساموراي ، وكانت كوشيساكي جميلة جمال خارق ومهتمه بنفسها بدرجة كبيرة بس كانت مغرورة بجمالها ، وكان زوجها المقاتل بيغير عليها جدا ، وبيحس بإهانة لو حد بصلها ، لكنه كان بيشك فيها وفي اخلاصها له .

وفي يوم من الأيام عند عودته للبيت شك أنها كان معاها رجل في البيت وكان في قمه الغضب واتخانق معها وهيا فضلت تنفي عن نفسها التهمة وفي لحظة غضب .. مسك زوجها مقص كان موجود على الطاولة وضربها في وشها بيه فشق فمها من الأذن للإذن و فضل يسألها وهو بيصرخ : هل انتي جميلة الآن ؟؟! هل انتي جميلة الان ؟؟! هل انتي جميلة الان ؟؟! .

والأسطورة بتقول كمان أن السيدة كوشيساكي بقت بتظهر في الليل وبالذات في ليالي الشتاء الضبابية اللي مبيكونش في ناس كتير في الشوارع وعلى وجهها قناع اللي اليابانيين متعودين على ارتداءه في الليالي الباردة ، وبتكون كمان لابسة كيمونو ” اللي هو الزي الياباني التقليدي ” ولما تقابل السيدة بأحد المارة سواء كان رجل أو طفل تقول له هل أنا جميلة ؟؟..

لو كانت الإجابة بنعم تخلع السيدة القناع وتسأل نفس السؤال تاني ، ولو كانت الإجابة ( لا ) بتقوم بذبح الشخص اللي قدامها .. ولو الشخص اجبها بـ ” نعم ” بتقوم بضربه بالمقص الي موجود في ايدها دايماً على فمه بنفس الضربة الي هيا اضربتها والي بتؤدي ان الشخص بيكون زيها فمه مشقوق من الأذن للإذن .

حلك الوحيد هوا أنها لما تسألك في المرة الثانية : والان هل انا مازلت جميلة ؟؟ انك متردش عليها أو تسيبها وتمشي أو تقولها ” جمالك متوسط ” وفي الحالة دي هيا بتكون مش عارفة تتصرف ازاي فبتسيبك سليم وتختفي .

وفي اليابان الناس بتحكي عن قصص كتير جدا عن الأسطورة اليابانية دي ، ففي ربيع سنة 1979 انتشرت الإشاعات في جميع أرجاء اليابان عن مشاهدة المرأة كوشيساكي أونا ، وهي بتصيد الأطفال وتسألهم نفس الأسئلة .

وفي سنة 2007 عثر المحققيين على سجلات قديمة بترجع لأواخر السبعينات عن سيدة كانت بتطارد الأطفال لكنها ماتت بسبب سيارة جت بسرعة و صادمتها ، وسنة 2004 انتشرت نفس الإشاعة ولكن في كوريا الجنوبية عن سيدة بترتدي قناع أحمر ، وانتجت اليابان فيلم بيحكي عن الأسطورة اليابانية الشهيرة كوشيساكي أونا المرعبة ..

أسطورة أوشيساكي أونا طبعا بتثير الخوف والرعب في نفوس الاطفال ، لكن في الوقت نفسه بتخليهم يخافوا انهم يبعدوا عن المنزل ، وخاصة في الأوقات المتأخرة من الليل حتى لا تقوم بعض العصابات باختطافهم .

قصة حقيقية إعداد وكتابة الرائع أ / سيد فودة

قصص حقيقية أخرى أعدها الأستاذ سيد فودة

جزيرة الأفاعي ، لا يُسمح لوجود البشر بها
كاثرين ملكة الدم (18+)
الكندي تيم ماكلين “قصة حقيقية مرعبة”
لغز من ألغاز السفر عبر الزمن
واحد كان بيحب الأكل لدرجة انه كان بياكل أي حاجة كانت بتيجي قدامه حتي لو كانت قطه او كلب او حتي طفل صغير
إستعمال الكلاب في حرب الأتحاد السوفيتي مع هتلر
جورجي دوجا ملك علي الجمر
لغز سفاح أوكرانيا
حديقة الموت
التحنيط بتدخين الجثث في غينيا الجديدة
كيفين كارتر صاحب جائزة بولتزر للصورة مصور صورة طفلة السودان
عبود وزوجته خجاوة جزارين البشر في العراق
مغامر أمريكي في كهوف ولاية يوتا بالولايات المتحدة الأمريكية
الأبوريجينيز سكان استراليا الاصليين
الميثلوجيا اليونانية ” سرير بروكرست – Procrustean bed “
اطول كائن حي علي الكوكب أكتشفه العلماء حديثاً
إنقراض سمكة المجداف الصينية القادرة على البقاء على قيد الحياة لمدة 200 مليون سنة
قصة شعار شركة من اكبر شركات الانتاج السينمائي في الولايات المتحدة و في العالم
تعرف مزيداً على كوكاكولا أقدم مشروب صودا
هيوستن Houston أكبر مدن ولاية تكساس

Comments are closed.