Take a fresh look at your lifestyle.

اكتشاف مخدر الأيثير

113

يوم 27 ديسمبر سنة 1845
الدكتور كروفورد لونج في جيفرسون Crawford Williamson Long وهو جراح وصيدلي أمريكي ، وهو أول من أستخدم مخدر الإيثر في التخدير عن طريق الاستنشاق في عمليات الولادة القيصرية في ولاية جورجيا ، بالولايات المتحدة الامريكة. .

الأيثير
مخدر الأيثير

وبالرغم من أن اكتشافه ده فضل لسنين طويلة محدش يعرفه إلا عدد محدود من زملائه، إلا أن الدكتور كروفورد معروف لحد النهاردة بأنه أول طبيب استخدم الإثير في التخدير الجراحي.

والجراحة القيصرية (Caesarean Section) في الأصل كانت محاولات لإنقاذ الطفل، في الحالات الحرجة من خلال التضحية بالأم، قبل ما الطب يتطور في العصر الحديث، وكانت الولادة القيصرية، بمثابة حكم بالإعدام على الأم، علشان اللي كانت بتعانيه من الألم والإجهاد وفقدان الدم واحتمالية الإصابة بالعدوى . .

وفي قطاع كبير من الناس بيتهموا بعض الأطباء بأنهم بيلجأوا للولادة القيصرية حتى في الحالات اللي مش بتحتاج لها ، وده طبعاً لزيادة الدخل المادي، وده بيحصل في العالم كله بدليل ان خلال العقود اللي فاتت، معدل العمليات القيصرية زاد جدا ، ومكنش بيحصل كدا زمان والولادة الطبيعية كانت هي المتعارف عليها الا في الحالات الحرجة ، وأكبر مثال علي كدا أن هنا في أمريكا نسبة العمليات القيصرية وصلت الي 32.7% من كامل الولادات، والكلام ده موثق من المراكز الأمريكي للتحكم في الأمراض والوقاية منها.

كاتب المقال :-

Sayed Fouda

Comments are closed.